Welkom bij Horlogewisselkantoor

Inkoop en verkoop van luxe merkhorloges

Bekijk alle merken Bekijk alle locaties

Tag Heuer horloge kopen, verkopen en taxeren

Tag Heuer horloge verkopen

Tag Heuer horloge verkopen die al een tijdje niet meer wordt gedragen? In het Horlogewisselkantoor worden vele luxe merkhorloges aangeboden. Wellicht bent u ook van plan om een Tag Heuer horloge van de hand te doen. U krijgt een realistisch bod door één van de horloge experts. Dit is altijd gratis en vrijblijvend.

De vintage markt is erg populair. Kleding, sieraden en ook horloges worden veel verhandeld. In deze tijd is het heel normaal om tweedehandsgoederen te verkopen en te kopen. Zo groeit ook de vraag naar vintage Tag Heuer horloges en andere luxe horlogemerken van vaak Zwitserse kwaliteit. Door de interessante horlogegeschiedenis van het merk Tag Heuer kunt u op deze pagina een chronologisch overzicht lezen. Hoe kwam de populaire Tag Heuer Monaco en Carrera tot stand en natuurlijk de uitvinding van de eerste automatische chronograaf, de caliber 11.

De oprichting van Heuer

Edouard Heuer richtte Heuer op in 1860 in het Zwitserse plaatsje Saint Imier. Al snel verwierf de fabriek van Heuer een goede reputatie voor nauwkeurige horloges en hoogwaardig vakmanschap. In 1869 kreeg Heuer een patent op een opwindmechanisme voor zakhorloges en in 1882 patenteerde Heuer het eerste chronograaf uurwerk. In 1887 kreeg Heuer patent op een speciale kantelende koppeling om een chronograaf aan te drijven. Deze techniek wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt in vele uurwerken.

In 1882 trad de zoon van Edouard, Jules-Edouard toe tot het bedrijf. Zijn vader overleed slechts vijf jaar later in 1882. In 1911 kreeg Heuer een patent voor haar eerste dashboardklok met chronograaffunctie; de “Time of Trip”. Naast de reguliere tijd kon ook de reisduur gemeten worden, door middel van een tweede kleine wijzerplaat waarop een uren en minutenwijzer de lengte van een reis aangeven. Deze eerste dashboardklok van Heuer vormde het begin van een lange relatie tussen Heuer en de autosport en luchtvaartindustrie.

Heuer zorgt voor een revolutie in nauwkeurigheid

In 1916 werd de Heuer Mikrograph op de markt gebracht, een stopwatch met een precisie van 1/100ste seconde. Een variant hierop was de Mikrosplit, eveneens een stopwatch met een precisie van 1/100ste seconde, maar dan met een split-second functie. Deze nieuwe stopwatches zorgden voor een revolutie in nauwkeurigheid. Het was daarom logisch dat de split-second chronograven van Heuer aangewezen werden als de officiële tijdmeetinstrumenten voor de olympische spelen van Antwerpen in 1920, Parijs in 1924 en Amsterdam in 1928.

Heuer heeft zich sinds de introductie van de “Time of Trip” dashboardklok veel gericht op het ontwikkelen van instrumenten voor de autosport en luchtvaartindustrie. In 1933 werd de Heuer Autavia gelanceerd, een dashboard-stopwatch welke gebruikt kon worden in raceauto’s en vliegtuigen. De naam Autavia kwam van de samenvoeging van de woorden “auto” en “aviation”. De Autavia werd vaak gebruikt in combinatie met de Hervue, een dashboardklok met een gangreserve van 8 dagen.

Naast deze instrumenten maakten Heuer ook polshorloges met diverse complicaties. Tijdens de tweede wereldoorlog maakte Heuer pilotenhorloges met chronograaf voor de Duitse luchtmacht. Daarna begon Heuer ook met het maken van polshorloges voor de gewone consument. Zo werden de in samenwerking met de luxe winkel voor sportbenodigdheden Abercrombie & Fitch diverse horloges ontwikkeld, zoals horloges welke het getijde aangaven.


Jack Heuer neemt het bedrijf over

Een van de belangrijkste personen in de moderne geschiedenis van Heuer is Jack Heuer, de achterkleinzoon van de oorspronkelijk oprichter. In 1958 komt hij in dienst in het familiebedrijf. Heuer deed marktonderzoek en ontdekte dat de Amerikaanse markt groot was en tot dan toe amper bediend werd. Zodoende werd Jack Heuer naar Amerika gestuurd om een verkoopkantoor te beginnen in New York.

In 1962 kreeg hij een telegram van zijn vader dat zijn oom het bedrijf wilde verkopen. Jack Heuer besloot om zelf een deel van de aandelen van zijn oom over te kopen. Samen met de aandelen van zijn vader was hij nu op 28 jarig leeftijd ineens de directeur van Heuer.

De Heuer Autavia veranderd in een chronograaf-horloge

In 1958 doet Jack Heuer mee met aan een autorally. Hierbij maakt hij een afleesfout van een minuut vanaf de Autavia dashboard-stopwatch en werden ze derde in plaats van eerste. Hij concludeerde dat de afleesbaarheid van de Autavia onvoldoende was in een rijdende rally-auto. Eenmaal teruggekomen in de fabriek ontwikkelde hij een nieuwe dashboard stopwatch. Deze kreeg een grote centrale minutenwijzer en de verstreken uren werden digitaal aangegeven aan de onderzijde van de wijzerplaat. Deze vernieuwde dashboard-stopwatch kreeg de naam Heuer Monte Carlo en werd al snel een must-have voor rally-coureurs wereldwijd.

De naam “Autavia” kwam hierdoor beschikbaar voor een ander model. Heuer had nog nooit een chronograaf gemaakt met een draaibare bezel. Jack Heuer ontwierp samen met zijn team een chronograaf met draaibare bezel. Er waren verschillende versies van de draaibare bezel voor de Autavia. Zo was er een versie met minuten om de verstreken minuten bij te houden en een versie met uren, zodat er een tweede tijdzone ingesteld kon worden. Door deze nieuwe functies was de Heuer Autavia al snel een groot succes.

De Heuer Carrera wordt gelanceerd

Vanwege het succes van de Heuer Autavia, besloot Jack Heuer dat er ook een tweede chronograaf horloge aan de collectie van Heuer toegevoegd kon worden. De naam “Carrera” had Jack Heuer al bedacht in het voorjaar van 1962, geïnspireerd door de autorally “Carrera Panamericana”. In het najaar van 1962 werd gestart met de ontwikkeling van de Heuer Carrera. Dit model had een chronograaf met een urenaanduiding tot 12 uur en een zeer goed afleesbare wijzerplaat.

Chronograaf Caliber 11 uit Project 99

Heuer ontwikkeld samen met Breitling een automatische chronograaf

In de jaren 60 werden horloge met automatische opwinding steeds populairder. Zodoende ontstond er een strijd wie als eerste een automatisch chronograaf horloge op de markt kon brengen. De kosten van het ontwikkeling hiervan zouden echter te hoog zijn voor Heuer alleen. Zodoende benaderde Jack Heuer Breitling en besloten beide merken samen een dergelijk uurwerk te ontwikkelen. Naast Heuer en Breitling werkten ook Buren en Dubois-Depraz meer aan dit project, wat als codenaam “Project 99” kreeg. Naast deze samenwerkings-groep probeerden ook Zenith en Seiko een dergelijke uurwerk te ontwikkelen.

Er werd twee jaar lang in het grootste geheim aan dit project gewerkt. Er werd gebruik gemaakt van een plat micro-rotor uurwerk van Buren, waarop een losse chronograaf module van Dubois Depraz werd gemonteerd. De kroon bevond zich aan de linkerzijde van de kast, om aan te geven dat die alleen nog maar nodig was om het horloge op tijd te zetten en niet meer om het horloge op te winden.

In januari 1969 werd de El Primero door Zenith aangekondigd, maar enkele maanden later tijdens Baselworld presenteerde Heuer en Breitling de Chronomatic. Zij konden echter al honderden exemplaren laten zien, evenals de machines om deze uurwerken te produceren. Zenith kon tijdens Baselworld slechts enkele prototypes laten zien. Zodoende waren Heuer en Breitling als eerste op de markt met een automatische chronograaf.

Heuer ontwikkeld de Heuer Monaco

Het nieuwe automatische chronograaf uurwerk werd toegepast in de Autavia en Carrera. In diezelfde periode stelde kastenleverancier Pequirez een nieuwe kast voor, een waterdichte vierkante kast welke ze net hadden ontwikkeld. Heuer kreeg exclusiviteit voor deze nieuwe kast en dit model werd gelanceerd als de Heuer Monaco. Hoewel de populariteit van deze vierkante chronograaf aanvankelijk niet groot was, werd dit model gedragen door Steve McQueen in de film “Le Mans”. Doordat de beroemdheid Steve McQueen de Heuer Monaco droeg, werd het hierdoor razendsnel een van de meest herkenbare sporthorloges aller tijden.

Heuer wordt Tag Heuer

In 1982 komt Heuer in financiële problemen. De voornaamste eerste reden is de Quartz-crisis, veroorzaakt doordat Quartz horloges van Seiko de markt overspoelden en de vraag naar mechanische horloges hierdoor kelderde. Toen een grote order met stopwatches voor een Chinese klant om diverse redenen niet doorging, werd het teveel. Jack Heuer moest zijn aandelen overdragen aan de bank en Heuer kwam in handen van de TAG Group SA. Jack Heuer vervulde de volgende twintig jaar een belangrijke functie voor een Japans bedrijf wat LCD schermen maakt en was daarbij verantwoordelijk voor de Europese markt.

Direct na de overname werd Heuer omgedoopt tot TAG Heuer. TAG Group investeerde hevig in marketing positioneerde de horloges van TAG Heuer nog meer als sporthorloges. In 1999 werd TAG Heuer overgenomen door de LVMH-groep. Deze kozen Jean-Christophe Babin als de nieuwe CEO. Hij kwam in contact met Jack Heuer en het klikte zo goed tussen de twee dat Jack Heuer werd benoemd tot ere-directeur van TAG Heuer. In deze positie speelde hij een cruciale rol in het opnieuw lanceren van de Carrera en Monaco. Uiteindelijk stopte Jack Heuer op de dag voordat hij 81 jaar oud wordt met zijn werkzaamheden voor TAG Heuer.

Tag Heuer horloge veilen bij Veilinghuis de Ruiter

Wilt u liever niet direct verkopen dan is het mogelijk om uw Tag Heuer horloge te veilen. Uw horloge zal worden aangeboden naast andere bekende luxe horlogemerken. Breitling, Omega, Baume & Mercier en nog vele andere topmerken. Bezoek één van onze kantoren in Nederland of België en laat de waarde van uw Tag Heuer bepalen. De horloge expert zal u een voorstel doen. Wat is ongeveer de opbrengst, inzet en de veilingkosten. Alle aangeboden horloges worden in topstaat aangeboden en online gepromoot. Bij elke veiling van Veilinghuis de Ruiter wordt er een mooie veilingcatalogus uitgegeven.

Naast het aanbieden kunt u natuurlijk ook zelf een Tag Heuer horloge kopen op de veiling. Meld u aan en bied mee met internationale bieders. Wellicht wordt u de nieuwe eigenaar van een vintage Carrera, Monaco of een Aquaracer.

Voor vragen kunt u altijd contact opnemen met één van onze kantoren in Nederland en België.